Corina Vinţan: Barometrul de Încredere Edelman 2016

S-a creat o prăpastie între elita informată şi restul populaţiei

În 2016, Barometrul Edelman al Încrederii  (2016 Edelman Trust Barometer) a revelat cea mai mare adâncire a încrederii între publicul informat şi restul populaţiei (12 procente), diferenţa fiind dată în special de inegalitatea venitului şi aşteptările diferite de la viitor. În timp ce nivelurile de încredere ale publicurilor informate sunt cele mai mari în ultimii 16 ani, încrederea în rândul restului populaţiei globale este sub 50 de procente în peste 60% din ţările chestionate, ceea ce o apropie de nivelurile atinse în timpul Marii Recensiuni. Dacă înainte această diferenţă era sub 10%, în prezent a crescut la 12% în mai mult de jumătate din ţările analizate. Statele Unite înregistrează cea mai accelerată diviziune cu aproape 20 de procente, urmată de UK (17 procente), Franţa (16 procente) şi India (16 procente).

“Inegalitatea încrederii în lume este evidentă acum”, a declarat Richard Edelman, preşedinte şi CEO al Edelman. “Acest fapt atrage o serie de posibile consecinţe, printre care şi ascensiunea politicienilor populişti, rezerva în faţa inovaţiei şi asaltul protecţionismului şi naţionalismului“.

Această diferenţă majoră este direct legată de inegalitatea venitului. Scindarea încrederii între cei cu venituri mari şi cei cu venituri modeste este prezentă în aproape două treimi dintre ţări, fruntaşele fiind Statele Unite (31 procente), Franţa (29 procente) şi Brazilia (26 procente). În ceea ce priveşte cealaltă variabilă a încrederii – speranţa în viitor – în mai mult de două treimi din ţările analizate, sub 50% dintre respondenţi cred că o vor duce mai bine în următorii cinci ani.

Ca şi în 2015, Barometrul a arătat că oamenii sunt mai încrezători în “cineva ca ei” sau într-un angajat, aceştia fiind mai de încredere decât un CEO sau un oficial.  Când utilizează reţelele de socializare, cei intervievaţi spun că sursele de încredere sunt familia şi prietenii (78 de procente) şi mai puţin un CEO (49 de procente).

“Trebuie să ieşim din iluzia că masele urmează elitele”, a spus Edelman. “Această iluzie a fost întreţinută de ideea că publicurile informate au acces la o

 

informaţie superioară, interesele lor sunt interconectate şi că a face parte din elită este ceva accesibil tuturor celor care se străduiesc îndeajuns. Din păcate, democratizarea informaţiei, cuplată cu demascarea lăcomiei şi a indecenţei, pe fondul creşterii inegalităţii de venit au distrus această iluzie. Încrederea oamenilor de rând nu mai poate fi luată ca atare”.

Mediul de afaceri, mai credibil decât guvernarea și ONG-urile

În ciuda scepticismului populaţiei  în ceea ce priveşte mediul de afaceri, acesta are totuşi cea mai mare oportunitate în a reface golul de încredere. Per total, respondenţii văd mediul de afaceri (61 procente) drept instituţia cea mai credibilă pentru a ţine pasul cu schimbarea continuă, în comparaţie cu încrederea în guverne (41 procente) şi ONG-uri (55 procente). Mediul de afaceri este semnificativ mai de încredere decât guvernul în 21 din cele 28 de ţări, cu diferenţe accentuate în Africa de Sud (44 de procente), Mexic (44 procente) şi Statele Unite (12 procente). Mai mult, un procent decisiv – 80% – crede că mediul de afaceri poate în aceeaşi măsură să facă profit şi să îmbunătăţească în acelaşi timp starea economică şi socială a comunităţilor în care lucrează.

La nivel global, mediul de business a înregistrat cea mai mare creştere a încrederii (5 puncte pentru a ajunge la 53%) dintre cele patru instituţii studiate (guvern, mediul de afaceri, ONG-uri şi media), continuând să reducă distanţa comparativ cu încrederea în ONG-uri (55 procente).  Acest fapt a fost ajutat şi de continua însănătoşire a sectorului serviciilor financiare (51 procente) care a cunoscut o creştere a încrederii cu opt puncte, mai mult decât orice alt sector. Pentru al şaisprezecelea an consecutiv, tehnologia (74 procente) rămâne cea mai de încredere industrie.

Publicul răspunde pozitiv la acei manageri care încearcă să ducă la bun sfârşit dubla misiune de a face profit şi de a aduce beneficii sociale, ceea ce a dus la o creştere substanţială a încrederii în CEO în ultimii cinci ani până la 48%. Însă aceştia vor avea nevoie de ajutorul propriilor angajaţi ale căror cote de încredere de 52% sunt în creştere. Aşa cum am arătat, respondenţii tind să aibă mai multă încredere într-un angajat decât într-un CEO în special privind informaţiile despre relaţia cu angajaţii (48% vs. 19% încredere) şi informaţiile privind practicile de business şi crizele (30% vs. 27% încredere).

“Mediul de business poate fi parte a unei soluţii mai largi pentru că este apolitic, rapid şi îşi monitorizează evoluţia”, a explicat Kathryn Beiser, global practice chair pentru Edelman Corporate Practice. „Leadership-ul unui CEO trebuie să aibă susţinerea angajaţilor şi a consumatorilor. Liderii din mediul de afaceri trebuie să renunţe la obiectivele pe termen scurt. Noile modele de CEO iau atitudine implicându-se activ în problemele sociale şi acordă o atenţie particulară bunului mers al comunităţii. Decidenţii şi publicul larg aşteaptă ca mediul de afaceri să fie dedicat în mod constant redirecţionării profiturilor şi să intervină în problematici importante care implică educaţia, sănătatea şi mediul”.

Alte rezultate ale Barometrului de încredere Edelman pentru anul 2016:

  • Respondenţii vor să vadă o schimbare în strategia CEO-ului de la atenţia pe rezultate pe termen scurt şi lobby, la preocuparea pentru crearea de locuri de muncă (49 procente) şi impact pozitiv pe termen lung (57 procente). Aceştia îşi doresc ca liderii din business să fie mai prezenţi în dezbaterile despre inegalitatea veniturilor şi politicile publice (80 procente).
  • Guvernul rămâne cea mai puţin credibilă instituţie pentru al cincilea an consecutiv, în ciuda unei creşteri de un punct (42 procente încredere la nivel global).
  • Încrederea în ONG-uri a crescut în 81% din ţări cu cele mai spectaculoase creşteri în China (17 procente) şi Mexic (11 procente).
  • În rândul publicului informat, mass media au înregistrat o schimbare impresionantă a gradului de încredere în 20 din 28 de ţările analizate. Cele mai multe puncte câştigate le-au avut Statele Unite (16 puncte), Canada (14 puncte), UK (14 puncte) şi Hong Kong (12 puncte).
  • La nivel global, afacerile de familie rămân cele mai credibile (66 procente) urmate de companiile listate la bursă (52 procente) şi cele de stat (46 procente).
  • Companiile care au sediile în pieţele dezvoltate sunt în continuare mai de încredere decât cele aflate în pieţe în curs de dezvoltare. Canada, Suedia şi Elveţia, toate având un nivel de încredere de 66%, sunt pieţele cele mai credibile, urmate de Germania (64 procente).
  • Este al cincilea an consecutiv când motoarele de căutare (63 procente) şi mass media tradiţională (58 procente) rămân cele mai de încredere surse pentru ştiri şi informaţii de interes general. Media online a crescut cu opt puncte ajungând la o încredere de 53%, devenind astfel a treia sursă de informaţii ca nivel de încredere. Aceasta este urmată de media tip blog şi website (care au urcat cu trei puncte ajungând la 46% încredere) şi social media (44% încredere).

 

Despre Barometrul de încredere Edelman

 

Agenţia Edelman realizează această cercetare despre încredere şi credibilitate la nivel global pentru al şaisprezecelea an consecutiv. Sondajul este realizat de Edelman Berland şi a constat într-un interviu online de 20 de minute realizat între 13 Octombrie şi 16 Noiembrie 2015. Cercetarea s-a bazat pe un eşantion reprezentativ de 33.000 de respondenţi format din 1150 de oameni chestionaţi reprezentând populaţia obişnuită cu vârste peste 18 ani şi 500 de intervievaţi reprezentând publicul informat în SUA şi China. Pentru celelalte ţări s-a folosit un eşantion de 200 de respondenţi reprezentând publicul informat, ceea ce reprezintă 15% din totalul populaţiei din cele 28 de ţări analizate. Toate publicurile informate au îndeplinit următoarele criterii: vârste cuprinse între 25-64 de ani; studii universitare; venitul situat în top 25 procente pentru vârsta şi ţara de origine; consum media ridicat şi interes pentru politici publice şi ştiri economice. Pentru mai multe informaţii, puteţi accesa http://edl.mn/trust2016​.

Despre Edelman

Edelman este o companie de top globală în domeniul comunicării şi marketingului comunicării care este partneră pentru cele mai mari business-uri şi organizaţii din lume, ajutându-le să evolueze, să se promoveze şi să-şi protejeze brandul şi reputaţia. Edelman a fost desemnată de Advertising Age drept o „Agenţie de urmărit” în 2014; în 2013 a fost numită de Holmes Report drept „Agenţia anului”. Edelman a fost premiată cu Marele Premiu de la Cannes Lion pentru PR în 2014 şi, tot în 2014, s-a aflat pentru a treia oară în topul Glassdoor pentru „Cel mai bun loc pentru a lucra” . Tot în 2014 Edelman s-a aflat în topul Forbes “Cele mai influente 14 agenţii”. Edelman este şi deţinătorul companiei Edelman Berland (cercetare) şi a United Entertainment Group (divertisment, sporturi, experienţial) – un joint ventrure cu United Talent Agency.

Despre Links Associates, afiliat Edelman în România

Corina Vinţan, CEO Links Associates: “Barometrul de Încredere Edelman este un instrument de cercetare cu care operează absolut toţi comunicatorii din lume care fac analize şi recomandări strategice propriilor clienţi.  La începutul fiecărui an, Edelman ne face atenţi la ceea contează pentru omul obişnuit în relaţia cu brand-urile şi mediul de afaceri.

 

Barometrul de anul acesta ne explică cu cifre şi cu date concrete de ce lumea în care trăim astăzi a regăsit în mod îngrijorător apetitul pentru isme – populism, naţionalism, protecţionism, tradiţionalism. Asistăm la o polarizare periculoasă a gradului de încredere între publicul informat şi oamenii simpli. Dacă este ceva la care să lucrăm împreună, noi, comunicatorii, şi mediul de business, este refacerea încrederii în viitor în rândul celor cu venituri mici. Democraţia trebuie din nou umplută de conţinut relevant iar oamenilor trebuie să li se redea speranţa că dacă muncesc au şanse egale de reuşită, indiferent de unde au plecat. Mediul de business şi brand-urile sunt aşteptate în 2016 să creeze mai multă egalitate prin redistribuirea profiturilor către comunităţile unde lucrează. Pentru aceasta, sarcina noatră, a comunicatorilor, este de a facilita dialogul dintre comunităţi şi business-urile responsabile”.

 

Links Associates este o companie românească de comunicare strategică, specializată în public affairs, relaţii publice, management de criză şi consultanţă de business, cu birouri în Bucureşti şi Belgrad, având operaţiuni în Europa şi la nivel internaţional. Links Associates are o expertiză în 13 industrii cheie, printre care energie, telecom, farma, real estate, asigurări, retail, minerit, tutun, agricultură sau industrie grea. Links Associates este şi singurul reprezentant de vânzări în România al Dow Jones şi CNN.  Pentru mai multe informaţii accesaţi site-ul www.yourlink.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *