Top 10 Alimente sanatoase pentru masa de Craciun

 

Masa de Craciun poate fi si sanatoasa, trebuie doar sa iti doresti acest lucru! Suna ireal, dar este adevarat! Anul acesta iti propunem sa inlocuiesti cateva mancaruri traditionale de Craciun cu alimente sanatoase.

Si nu te panica inainte sa fie cazul! Daca nu esti pregatita sa renunti la caltabosi, sarmale, toba si cornulete cu rahat, pune ceva nou pe masa de Craciun! Va fi o surpriza culinara pentru tine si familia ta.

Craciunul inseamna cadouri si mai ales mancare! Ne atasam emotional de sarmale, caltabosi, sorici, salata boeuf, carnati, oua umplute, cozonac si cate si mai cate. An de an avem acelasi meniu pe masa si acest lucru ne face sa ne simtim bine. Si cand vine vorba sa renuntam la unul din aceste preparate, nu se intampla ca doar o data pe an e Craciunul!

Suntem dependenti de mancarea cu care am fost obisnuiti de mici pentru ca mancarea traditionala de Craciun ne aduce aminte de copilarie, casa si familie. Totul este bine si frumos pana aici, dar ce ne facem cu miile de calorii pe care le ingurgitam an de an, grasimile care ne invadeaza corpul si cantitatile mari de mancare pe care le savuram? Ce efecte au acestea in timp asupra corpului pe care il detinem?

Studiile din ultimii ani continua sa ne confirme ca odata ce  ai ajuns la maturitate, kilogramele adunate in timpul sarbatorilor de iarna sunt foarte greu de dat jos si in foarte multe cazuri 0.5-1kg raman atasate de corpul nostru pe parcursul vietii. Ce ne facem cu aceste kilograme si cum ne afecteaza ele? Aceste intrebari ar fi inutile daca in perioada sarbatorilor de iarna mancam mai moderat renuntand la o parte din mancarurile traditionale sau le pregatim intr-o forma mai sanatoasa.

Pentru ca vrem sa te ajutam, iti lansam provocarea pentru Craciunul care se apropie! Nu vrem sa renunti la tot ce inseamna pentru tine Craciunul din punct de vedere culinar, ci doar sa introduci in meniu ceva la fel de gustos si sanatos!

Citrice pe masa de Craciun

Mandarine, portocale, mineole, clementine, portocale rosii, grapefruit, pomelo, sweetie – toate acestea pot fi gustarea dulce cu spirit de Craciun! Copiii adora gustul, iar mirosul lor amplifica spiritul Craciunului la cote maxime. Surse importante de vitamina C si fibre contin aceste fructe, plus ca nu trebuie decat sa le cumperi si sa le pui intr-un cos de fructe pe masa. Nu le ascunde in camara sau pe balcon. Pune-le la loc de cinste pe masa sau sub brad. Efort de gradul zero, satisfactie maxima dulce si sanatoasa.

SomonSomonul poate fi o alegere

Somonul este o sursa excelenta de Omega-3 si acizi grasi, un aliment sanatos pentru inima care are 142 de calorii/ 100g.  Constituie o sursa bogata de proteine si vitamina B3 imperios necesare in mod special copiilor. O singura portie de somon iti ofera doza de vitamina D recomandata zilnic si cum iarna e in toi si nu prea te poti bucura de soare, tu si familia ta aveti nevoie de aceasta doza de vitamina D.

Opteaza pentru o gustare sanatoasa si gustoasa pe care familia ta o va devora  – bucatele de somon afumat pe felii subtiri de bagheta integrala. Ca fel principal alege somon la cuptor cu lamaie si verdeturi – nu trebuie decat sa condimentezi bucatile de somon si sa le bagi la cuptor 40 de min. Cu 5 minute inainte de servire stropesti cu suc de lamaie si ornezi cu rozmarin si frunze de busuioc.

Alege si carnea de curcan

Carnea de curcan este bogata in proteine si saraca in grasimi daca renunti la piele. 100g de carne de curcan contine doar 2g de grasimi, in comparatie cu carnea de porc care poate contine pana la 14g de grasimi pentru aceeasi cantitate. Carnea de curcan este bogata in vitamina B3. Pentru masa de Craciun iti recomandam sa inlocuiesti friptura de porc cu cea din pulpe de curcan impanate cu usturoi. Te vei bucura de o mancare buna la gust, sanatoasa si foarte usor de preparat.

Carne de vita pe masa de Craciun

 

Carne de vitaVacutele fericite dau nu doar lapte bun, ci si carne plina de nutrienti. Carnea de vita contine cantitati semnificative de Omega-3 , Omega-6 si creatina care sunt surse de dispozitie buna de care avem nevoie de sarbatori cu totii. Esti genul care uraste Craciunul si esti in depresie? Atunci iti recomandam sa mananci de Craciun o friptura de vita. Cine stie, poate vei privi sarbatorile cu alti ochi.

Evita sa cumperi carne din comert. De multe ori carnea industrializata este lipsita de o mare parte din nutrientii  pe care ar trebui sa ii detina. Daca ai o sursa sigura si posibilitatea de a cumpara carne de vita crescuta la tara, opteaza pentru aceasta varianta. Vei beneficia de un produs superior din punct de vedere calitativ.

Morcovi de Craciun?

Pe perioada iernii radacinoasele sunt singurele legume romanesti de care te poti bucura fara a fi tratate cu pesticide si chimicale. Chiar daca te-ai obisnuit sa folosesti morcovii doar la ciorba sau la prepararea umpluturii pentru sarmale, sa stii ca ar trebui sa reconfigurezi traseul. Morcovii sunt bogati in beta-caroten si vitamina A, elemante esentiale pentru sanatatea ochilor si a pielii. Cu cat morcovii sunt mai portocalii, cu atat sunt mai bogati in beta-caroten. Mai contin cantitati importante de potasiu care regleaza fluidele in organism si sunt foarte saraci in calorii. Morcovii sunt sanatosi nu doar cruzi, dar si gatiti. Prepararea termica a morcovilor elibereaza carotenoide si oxidanti care protejeaza corpul de cancer.

Pentru masa de Craciun poti pregati o salata cu morcovi si telina in stare cruda si piept de curcan fiert asezonate cu un sos de busuioc. Sau poti baga la cuptor rondele de morcovi si telina pe care sa le servesti alaturi de friptura. O alta idee este sa faci o salata libaneza – o punga de baby-morcovi congelati ii tragi la tigaie si asezonezi cu suc de lamaie si coriandru. Daca iti plac senzatiile tari, poti adauga si un praf de chilli si scortisoara, doar e Craciunul!

Cartofi DulciCartofii dulci i-ai incercat?

Daca tot e sarbatoare inlocuieste cartofii de pe masa de Craciun cu cartofii dulci. Spre deosebire de fratele lui care se bucura de multa popularitate la capitotlul garnituri, cartoful dulce este o sursa buna de licopen antioxidant care imbunatateste starea de spirit prin prevenirea formarii compusilor pro-inflamatori. bogat in vitamina B6, A, C , magneziu si ceva calciu. Asa ca nu mai sta pe ganduri si da-i o sansa acestui tubercul de sarbatori. Ofera-i un loc pe masa de Craciun.

Varza Rosie pentru un Craciun dietetic

O leguma ieftina si la indemana oricui pe care din motive necunoscute o evitam. Obisnuiti sa mancam varza alba, cea rosie cam lipseste din peisaj. Iti recomandam sa o incluzi in meniul de Craciun. Varza rosie contine cantitati mari de calciu esential pentru oase si dinti sanatosi si este bogata in acid folic. Si marea surpriza este ca varza rosie contine caroten, intr-o cantitate ceva mai mica decat morcovul, dar constituie o sursa foarte buna.

Iti recomandam salata de varza rosie cu ardei kapia, rosii uscate si nuci. Un aperitiv sau o garnitura din care toti cei prezenti la masa vor dori cel putin sa guste.

Migdale si seminte pentru un Craciun hranitor

Samburii de migdale sunt pastilute pline de vitamina E, B si magneziu care intaresc imunitatea, lupta cu depresia, radicalii liberi,  starile de oboseala cronica si durerile de cap.  Asadar, nu pot lipsi de pe masa de Craciun! Ce pot face cu migdalele? Aceasta este intrebarea! Bomboane raw cu migdale, miere si cacao, mere coapate umplute cu migdale si gem de caise, tort cu blat de migdale sau pot fi o simpla gustare.

Ciocolata neagra, tare buna!

Dulcele nu poate lipsi de pe masa de Craciun. Aici nu indraznim sa te contrazicem nici noi! BrioseDar ce-ar fi sa alegem un dulce sanatos, gustos cu multa ciocolata. Ciocolata neagra contine antioxidanti si flavonoizi care lupta cu radicalii liberi si previn multe boli.  Consumul moderat de ciocolata neagra te va ajuta sa te simti mai bine in perioada sarbatorilor de iarna pentru ca reduce tensiunea arteriala, are calitati antidepresive si creste colesterolul bun. Alege ciocolata neagra cu un procent cat mai mare de cacao 70-80% si mai mult. Asadar, o budinca de ciocolata, briose cu multa cacao sau un tort cu multa ciocolata neagra pot fi alternative pentru desertul perfect pentru masa de Craciun!

Vin rosu fiert, cu siguranta!

Vinul rosu contine antioxidanti care lupta cu radicalii liberi si previne imbatranirea. Vinul fiert distruge bacteriile care cauzeaza boli respiratorii si pulmonare. Vinul fiert trebuie consumat cu moderatie. O cana de vin rosu fiert cu mere sau portocale si scortisoara iti va incalzi corpul si va confirma spiritul Craciunului.

Ce zici? Accepti provocarea lansata de Amelie, pentru masa de Craciun?

 

Sursa Info: Health

Sursa Foto:

Health

Wall Papers Wide

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *