Mihaela Noroc: Femeile lumii in 500 de portrete

Fotografa Mihaela Noroc, care a lansat recent albumul ”The Atlas of Beauty: Women of the World in 500 Portraits” (Atlasul Frumuseții: Femeile Lumii în 500 de portrete), a declarat în cadrul unui interviu publicat marți pe site-ul BBC că bloggerii și persoanele influente au stabilit un standard de frumusețe ”fals și imposibil de atins” de majoritatea femeilor. Însă, românca s-a arătat încrezătoare că ”mesajul frumuseții naturale și simple se va răspândi în lume”.

În urma unei simple introduceri pe motorul de căutare Google a sintagmei ”femei frumoase” sunt prezentate nenumărate imagini cu persoane ”foarte sexualizate”, în marea lor majoritate încadrându-se în același tipar — tânără, slabă, blondă, cu pielea perfectă. ”Frumusețea este mereu (prezentată) astfel”, susține Mihaela Noroc în cadrul interviului intitulat ”Așa arată frumusețea adevărată?”. ”Femeile sunt obiectivate, tratate într-o manieră foarte sexualizată, ceea ce este regretabil. Femeile nu sunt astfel. Avem poveștile noastre, luptele noastre, puterea noastră și nu trebuie decât să fim reprezentate; tinerele văd numai astfel de imagini în fiecare zi astfel că au nevoie de mai multă încredere în faptul că pot fi considerate frumoase oricum ar arăta”, a mai spus Noroc.

”Google suntem noi, pentru că noi influențăm aceste imagini”, a adăugat ea.

Mihaela Noroc a lansat în luna septembrie primul său album de fotografie, ”The Atlas of Beauty”, în care prezintă 500 dintre portrele cu femei cu vârste, condiții și profesii diferite, realizate în diverse colțuri ale lumii, din Nepal, Tibet, Etiopia, Italia, Germania, Marea Britanie, Statele Unite și Mexic până în India, Afganistan, Coreea de Nord și pădurea amazoniană.

”Oamenii sunt interesați de fotografiile mele deoarece acestea înfățișează oameni din jurul nostru, oameni de zi cu zi de pe stradă”, a explicat Mihaela pentru BBC adăugând că nu poate defini frumusețea feminină. Cel puțin nu așa cum este portretizată de obicei, ”într-un mod imposibil de atins”.

”Fotografiile mele sunt foarte naturale și simple. Iar acest lucru reprezintă, în mod ciudat, o surpriză. Deoarece de obicei nu suntem privite astfel”, a explicat ea.

”În zilele noastre, bloggerii, persoanele influente de pe planeta noastră au stabilit acest standard de frumusețe fals și imposibil de atins și este foarte greu pentru noi, ca femei, să ne regăsim în el”, este de părere Mihaela Noroc. ”Însă încet, încet, cred că mesajul frumuseții naturale și simple se va răspândi în lume”, a adăugat ea cu optimism.

Fotografa a dezvăluit că în unele cazuri, fotografierea femeilor care apar în albumul său a reprezentat o provocare, în funcție de obiceiurile țării în care au fost realizate. ”Când te afli într-o societate mai conservatoare, o femeie se va confrunta cu multă presiune din partea societății pentru a se comporta într-un anumit mod, iar viața ei de zi cu zi este îndeaproape supravegheată. Așa că nu va accepta cu ușurință să fie fotografiată; poate va avea nevoie de permisiune din partea membrilor de sex masculin ai familiei ei”, a povestit românca care a ținut să precizeze că ”în cazul unui astfel de proiect realizat doar cu bărbați ar fi mult mai ușor deoarece aceștia nu trebuie să solicite permisiunea soțiilor, surorilor sau mamelor”.

Proiectul „Atlasul Frumuseții” a fost prezentat, de-a lungul timpului, în publicații și show-uri tv prestigioase din lumea întreagă — de la emisiunea celebrei Oprah Winfrey până la Forbes, CNN, Huffington Post și Elle.

Anul trecut, în aprilie, fotografa a vernisat în România o expoziție cu printuri din 24 de fotografii realizate de ea până atunci în țări precum România, Brazilia, Iran și Cuba. Evenimentul a avut loc la Palatul Știrbei din Capitală.

„Atlasul Frumuseții” s-a născut într-o călătorie pe care Mihaela Noroc a făcut-o în Etiopia, unde a fost fascinată de eleganța și naturalețea femeilor. „Eu eram pasionată, acasă, de fotografia de portret, iar în călătorii făceam fotografia de călătorie și cele două se mixează foarte bine în ‘Atlasul frumuseții'”, declara, la acea vreme, pentru AGERPRES, fotografa.

La data vernisajului din Capitală, proiectul însemna pentru Mihaela Noroc 15 luni de călătorie „cu buget redus” din România până în Japonia, fără avion, doar cu mijloace de transport ieftine, precum maxi-taxi, autobuz sau vapor, uneori fiind găzduită de localnici și cu mâncare din cele mai ieftine restaurante.

Artista mărturisea, pentru AGERPRES, că de cele mai multe ori realiza portretele femeilor în locul în care le descoperea pe acestea sau, alteori, mergea într-un spațiu preferat al lor pentru a realiza fotografia. Ea are, după o aventură de peste un an, sute de fotografii de femei frumoase, dar și sute de refuzuri care au venit din frica de străini a femeilor abordate sau, de cele mai multe ori, din convingerea femeilor că „nu sunt frumoase”.

„Erau destul de reticente, pentru că multe dintre femeile pe care le-am fotografiat nu se considerau frumoase și atunci eu le spuneam că e vorba de ‘Atlasul Frumuseții’, iar ele răspundeau ‘nu, că nu sunt frumoasă’. După ce s-au văzut în fotografii au văzut că sunt frumoase”, povestea Mihaela Noroc.

Fondurile obținute din vânzarea printurilor au fost folosite pentru finanțarea proiectului.

O parte din portretele cuprinse în „Atlasul Frumuseții” pot fi văzute pe site-ul oficial theatlasofbeauty.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *