Taina drumului printre nori si munti – Transfagarasan

Transfagarasanul, o destinatie obligatorie pentru turistul strain, incepe din fosta cetate de scaun a Tarii Romanesti, Curtea de Arges. Soseaua leaga regiunea istorica a Transilvaniei de Muntenia. Numele vine de la faptul ca acesta traverseaza Muntii Fagaras, cel mai inalt lant muntos din Romania.

Construit intre 1970 si 1974, multi romani stiu ca drumul Transfagarasan a luat nastere din dorinta lui Ceausescu, care era dispus sa faca orice pentru a-si etala grandomania, indiferent de pretul pe care Romania trebuia sa il plateasca. Nimic neadevarat, insa putini sunt cei care stiu ca Transfagarasanul a fost construit in scop strategic, ca un raspuns fata de  invazia Rusiei in Cehoslovacia.

Ceausescu dorea amplasarea unei baze militare ultrasecrete pentru a avea asigurat accesul rapid al trupelor dincolo de munti, in cazul in care sovieticii ar fi incercat sa invadeze Romania.

De asemenea, un rol de refugiu pentru masinile de razboi ar fi avut tunelul cel mai lung din Romania ( 887m), acesta aflandu-se sub adapostul muntelui Pisica. Tunelul este prevazut cu usi de o parte si de alta a gurilor de iesire, aceste porti necesitand o macara pentru a putea fi montate, respectiv inchise.

Pretul platit, atat financiar, cat si uman, a fost prea ridicat insa: aproximativ 6 milioane de kilograme de dinamita au fost folosite pe partea de nord a drumului ( in total 20 milioane de kilograme de dinamita) si 40 de soldati si-au pierdut viata in timpul constructiei.

Dupa Transalpina, care ajunge pana la inaltimea de 2145 m, Transfagarasanul este drumul care ajunge pana la cota 2042 m. Spre deosebire de Transalpina, Transfagarasanul este asfaltat in totalitate, de aceea putem spune ca Transfagarasanul este cea mai inalta sosea din tara.

Se intinde pe 2 benzi de circulatie cu o lungime de 92 de km, iar pe intregul drum sunt 27 de viaducte si poduri. Cand se intersecteaza cu DN1, langa comuna Cartisoara, intre Sibiu si Brasov, este semn ca Transfagarasanul ia sfarsit.

Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May de la echipa “TOP GEAR” au realizat o emisiune in Romania – “Decapotabile in Romania” – si spun despre Transfagarasan ca este cel mai uimitor drum pe care l-au vazut vreodata.

“Construit in anii ’70, acesta este Transfagarasanul. 6.000 de tone de dinamita au fost folosite pentru realizarea acestuia si 40 de vieti au fost pierdute. Dar de deasupra arata ca si cum fiecare curba a fiecarei mari piste de curse din lume a fost innodata pentru a crea o mare funda a perfectiunii automobilistice. “, spune Jeremy Clarkson aflat la volanul unui Aston Martin. “Acesta este cel mai bun drum din lume! Romania iti multumim ca ai acest drum. Putem sa ramanem aici pentru totdeauna?” a mai spus Clarkson. ( sursa www.zf.ro )

Traversarea Transfagarasanului reuseste sa imbine adrenalina, provocata de drumul anevoios si numeroasele serpentine, cu fantasticul. Armonia diferentelor de nivel, asimetria locului si peisajul feeric, reusesc sa rupa de realitate orice fiinta, traind astfel cel mai frumos sentiment in natura.