Carbohidrati buni vs. Carbohidrati rai – in ce alimente ii gasesti

Carbohidrati buni vs rai

 

Carbohidratii sunt importanti in alimentie. Ei sunt sursa de energie pentru corp si creier. Dietele bazate pe eliminarea carbohidratilor din alimentatie au inceput sa piarda teren in mod drastic. Eliminarea carbohidratilor din alimentatie pe termen lung epuizeaza corpul din punct de vedere fizic si provoaca depresii.

Daca vrei sa slabesti solutia nu este sa elimini carbohidratii din dieta zilnica ci sa alegi carbohidratii buni in defavoarea carbohidratilor rai.

 

De ce ai nevoie de carbohidrati

Indiferent de stilul de viata corpul are nevoie de energie pentru creier, muschi si sistemul nervos. Pentru a functiona in parametri normali si pentru a avea energie toata ziua corpul trebuie sa primeasca alimentatie care sa constituie 60-65% carbohidrati.

Carbohidratul predominant din alimentatie il constituie glucoza care este asimilat de sange, zaharul din sange fiind sursa de combustibil pentru majoritatea celulelor corpului. In cazul muschilor glucoza se depoziteaza sub forma de glicogen. Prezenta glicogenului in muschi este foarte importanta in timpul orelor de sport, acesta fiind eliberat in doze mici si furnizand energie in mod constant si gradual. Aceasta este explicatia de ce este recomandat ca masa inainte de a merge la sala sa fie una plina de carbohidrati pentru a furniza muschilor energia necesara pentru a face fata unui efort sustinut.

Creierul se hraneste din energia furnizata de glucoza. Ce se intampla in cazul dietelor care se bazeaza pe eliminearea totala a carbohidratilor din alimentatie? Muschii si creierul nu primesc glucoza. Drept rezultat corpul  nu are energie suficienta sa functioneze la cote normale pe parcursul intregii zile. Dupa doar cateva zile incep crizele de foame si lipsa de energie fapt pentru care metabolismul corpului incetineste si senzatia de foame se instaureaza la nivelul corpului. La nivelul creierului apar frustrarile si chiar depresiile din cauza faptului ca incearca sa sintetizeze glucoza de care are nevoie din aminoacizii formati in urma suprasolicitarii energiei la nivelul muschilor . De aceea privarea corpului de carbohidrati poate fi periculoasa pentru corp si creier deopotriva.

Eliminarea carbohidratilor din alimentatie nu este solutia pentru a slabi. Important este sa elimini carbohidratii rai si sa ii inlocuiesti cu carbohidrati buni.

carbohitrati raiCarbohidratii rai:

  • Alimentele procesate care sunt pline de carbohidrati rafinati ce contin zahar: covrigi, prajituri, merdenele chiar si checurile si biscuitii facuti in casa cu indulcitori naturali (miere, sirop de artar)
  • Painea alba si pastele
  • Orezul alb
  • Compotul de fructe, Sucul de fructe si legume la cutie sau sticla 100% natural, toate fiind obtinute din concentrate de fructe sau legume si pasteurizate
  • Sucurile carbonatate si necarbonatate care contin cantitati mari de zahar sau zaharina. Sunt pline de calorii si zero nutrienti.

Carbohidratii buni sunt carbohidrati complecsi. Poti introduce carbohidrati in dieta ta atata timp cat alegi sa ii consumi echilibrat. Carbohidratii constituie combustibilul de care au nevoie muschii tai si mai ales creierul.

Carbohidrati buni:migdale

  • Fructele si legumele in stare cruda, si mai ales verdeturile: frunzele de spanac si salata, tulpina de telina.
  • Leguminoasele, in mod special fasolea uscata. Cateva boabe de fasole fierte adaugate in salata, pasta de fasole sau ciorba de fasole iti vor furniza cantitatea de carbohidrati necesara pentru o zi intreaga.
  • Semintele crude, neprelucrate termic, fara adaos de ulei si sare: seminte de in, susan, mac, canepa, chia si in mod special seminte de dovleac si floarea soarelui care se gasesc din belsug la un pret accesibil in orice magazine naturist.
  • Nucile crude, neprcesate fara ulei si fara sare: alune, alune de padure, samburi de caise, nuci, caju si mai ales migdale.
  • Cerealele integrale: orezul brun, quinoa alba, rosie sau neagra, paste si paine din grau dur si secara, fulgi de ovaz, orz, secara, hrisca, mei.

Exista 3 tipuri de carbohidrati. Invata sa identifici  si sa alegi carbohidratii care sunt esentiali pentru tine si corpul tau.

  • Carbohidrati complecsi – cereale integrale: grau, orez, porumb, secara, mei.  Leguminoasele si semintele leguminoaselor contin 40% din greutatea lor amidon. Carbohidratii complecsi se gasesc in plante sub forma de amidon si fibre.
  • Carbohidrati simpli – Sucroza, dextroza, fructoza sirop de porumb sau orice se regaseste pe eticheta produselor cu terminatia “-oza”. Carbohidratii simpli se refera la tot ce inseamna zahar.
  • Carbohidrati rafinati si procesati – Zaharul si faina alba sunt cei mai rafinati si procestai carbohidrati. Nu contin niciun fel de nutirienti si sunt plini de calorii care ingrasa si ingreuneaza procesul de digestie.

Asimilarea carbohidratilor

In sezonul rece avem tendinta sa ne ingrasam de aceea e bine sa fii atenta ce, cand si cum mananci. Mananca fructele, legumele nucile si semintele neprocesate termic pana in ora 16:00. Acestea vor fi asimilate usor de catre corp si iti vor furniza energia de care ai nevoie imediat, astfel caloriile vor arde si nu se vor depune.  Seara opteaza pentru carbohidrati gatiti. Energia va fi eliberata treptat in organism si senzatia de satietate va fi de lunga durata.

mar
Exemplu de meniu pentru 1 zi

Mic Dejun (alege in functie de preferinte din cele 2 variante)
Smoothie cu banane si spanac (fara restrictii cantitative)
3-4 linguri fulgi de ovaz hidratati cu un pumn de stafide si o lingurita de miere.
Gustare: un pumn de migdale ( inlocuieste cu alune de padure, seminte de floarea soarelui sau dovleac)
Pranz (alege in functie de preferinte din cele 2 variante)
Piept de curcan/pui la gratar ( de marimea unei palme) cu salata de salata (fara restrictii cantitative)
Varianta Vegetariana: Salata de morcovi, telina si mar cu dresing de lamaie si busuioc (fara restrictii cantitative)
Gustare: 2-3 morcovi ( inlocuieste in functie de gust si dorinta:  gulie, telina, castraveti, sfecla – 200-250g)
Cina (alege in functie de preferinte din cele 2 variante)
Paste integrale din grau dur, secara sau porumb cu sos de rosii si masline
Salata de quinoa cu vinete, ardei gras, praz si marar (in loc de vinete poti opta pentru carne fiarta de vita sau curcan)

 

Carbohidratii sunt extrem de importanti pentru sanatatea corpului si mintii tale. Nu ii elimina din dieta ta zilnica. Opteaza pentru carbohidratii buni care iti sunt pe plac si da-le o sansa celor care nu se regasesc in alimentatia ta. S-ar putea sa regasesti printre ei carbohidrati buni de gustul carora te vei indragosti odata si pentru totdeauna.

 

Sursa Info: Real Food for Life
Sursa Foto: Wallpapers Wide

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *