10 obiceiuri periculoase la volan

a-fost-mai-atent-la-mesaje-decat-la-sofat-un-sofer-bistritean-a-provocat-un-accident-grav-din-cauza-neatentiei-149783

Constatăm că automobilul a devenit o necesitate a vieţii moderne. Dar, constatăm zi de zi că a devenit şi cel mai mare „ucigaş” al zilelor noastre. Viteza excesivă, şofatul în stare de ebrietate, teribilismul la volan seceră vieţi aproape în fiecare zi şi nu e buletin de ştiri în care să nu auzim de o nouă dramă în trafic.

Totuşi, dacă motivele anterior menţionate sunt cele mai cunoscute şi mai grave cauze de producere a accidentelor, există o serie de obiceiuri suficient de periculoase la volan, care pot provoca – şi

ele – incidente nedorite, chiar drame, în trafic.

Iată 10 astfel de obiceiuri de evitat, aşa cum sunt ele enumerate de site-ul howstuffworks.com.

10. Mâncatul, băutul şi fumatul, niciodată la volan
Prin comparaţie cu alte activităţi care ne distrag atenţia, acesta poate părea benign, pentru că nu necesită prea multe mişcări suplimentare la volan, iar sandvişul sau sticla de apă pot fi desfăcute fără pericol atunci când aşteptăm la semafor. Totuşi, să ne imaginăm doar câteva scenarii în care lucrurile merg prost:
– paharul cu cafeaua fierbinte se răstoarnă la o frână mai violentă, provocând arsuri dureroase;
– conţinutul sandvişului se scurge pe cămaşa curată, ceea ce sigur ne va abate atenţia de la condus suficient de mult timp ca să nu observăm pietonul care tocmai traversează prin faţa maşinii;
– volanul ne alunecă printre degetele unsuroase de la mâncare, astfel încât pierdem controlul vehiculului;
– ţigara ne scapă dintre degete şi cade fie pe pantaloni, fie în habitaclu; în ambele cazuri ideea unui potenţial incendiu în maşină ne poate panica suficient încât să uităm de orice altceva şi să pierdem controlul vehiculului.
Soluţia este foarte simplă. În cazul drumurilor scurte, putem să amânăm mâncatul sau fumatul pentru momentul când ajungem la destinaţie, iar la drum lung există întotdeauna posibilitatea de a opri pentru scurt timp într-o parcare.

9. Fardatul şi alte preocupări cosmetice nu fac casă bună cu şofatul
Există un adevărat folclor dezvoltat de şoferii misogini despre partenerele de trafic care nu ratează o oprire la semafor pentru a se farda în oglinda retrovizoare.
De asemenea, în mai mică măsură la noi, mai mult în filmele americane, este des întâlnită situaţia angajatului grăbit care se bărbiereşte cu un aparat electric în timp ce conduce spre serviciu.
Mai mult, unele modele de automobil au o oglinda micuţă cu acest rol încastrată şi în parasolarul şoferului, nu doar al pasagerului din dreapta. Evident, oricine îşi verifică aspectul fizic în parasolar sau retrovizor în timp ce conduce se expune unor riscuri, deoarece nu mai poate fi atent la condiţiile de trafic, care se pot schimba major în doar câteva secunde.
Doamnele care îşi imaginează că machiajul la semafor, cât timp maşina este oprită, nu reprezintă un pericol, să se gândească doar că geana rebelă pe care tocmai şi-au smuls-o ajunge în ochi şi le face să lăcrimeze abundent peste un minut, tocmai când un copil le sare în faţa maşinii.

8. Animalele de companie nu au ce căuta libere în habitaclu
Mulţi dintre noi avem animale de companie, pe care uneori trebuie să le luăm cu noi în maşină. În această situaţie, este total imprudent să le lăsăm libere în habitaclu, pentre că pot provoca accidente tragice.
Chiar şi cel mai dresat câine se poate speria la un zgomot puternic – claxon, motor de motocicletă ambalat la maximum, chiar şi un tunet dacă afară e furtună – transformându-se într-un element perturbator pentru conducătorul auto.
Animalele mici pot fi transportate uşor în cuşti, iar pentru cele mari, de obicei câinii de talie mare, există harnaşamente speciale, dacă vehiculul nu permite existenţa unui compartiment separat. De asemenea, să nu uităm că prietenii noştri patrupezi se stresează uşor în trafic, aşa că nu strică să le vorbim din când în când, iar în momentele când vehiculul este oprit, chiar să la mângâiem liniştitor.

7. Copiii mici nu trebuie lăsaţi nesupravegheaţi
Orice părinte ştie cât de uşor se plictiseşte un copil mic în maşină, mai ales la drum lung, şi ce factor perturbator al atenţiei poate deveni acesta atunci când începe să plângă, să strige sau, mai rău, să se agite pe bancheta din spate.
Dacă sunt mai mulţi copii, deja şansele ca ei să distragă atenţia conducătorului auto cresc exponenţial. De aceea, este absolut necesară instalarea scaunelor speciale pentru copiii de vârstă fragedă, iar cei mai mari să poarte centura de siguranţă pe care mai toate maşinile o au şi la locurile din spate, chiar dacă legile din România nu prevăd explicit acest lucru decât în anumite condiţii. Potrivit AAA Foundation for Traffic Safety, pasagerii sunt printre cauzele cele mai frecvente de distragere a atenţiei şoferului, copiii distrag atenţia de 4 ori mai mult decât adulţii, iar cei mici chiar de opt ori.

6. Nu conduceţi atunci când sunteţi obosiţi!
Mass-media abundă de avertismente privind consecinţele ucigătoare ale oboselii la volan. Aflăm mereu de şoferi care au adormit în trafic, cu efecte tragice. Şi totuşi mulţi dintre noi credem, în continuare, că o cafea tare şi voinţa noastră de fier ne vor feri de soarta tragică a necunoscuţilor pe care îi vedem la ştiri. Din păcate nu este aşa.
Chiar dacă dăm muzica mai tare, chiar dacă vorbim cu celelalte persoane din maşină, vine un moment când monotonia unui drum lung, întunericul de afară, luminile care vin din sens opus ne fac să închidem ochii pentru un moment, cât să ne odihnim vederea… şi să nu-i mai deschidem, poate, niciodată.
În Statele Unite, studiile AAA Foundation for Traffic Safety au dus la concluzia că 41% din conducătorii auto au aţipit măcar o dată la volan, iar oboseala produce 100,000 de coliziuni, 40,000 de răniri şi 1.500 de decese anual.

5. Nu „butonaţi” gadgeturile electronice în timp ce conduceţi
Chiar dacă, în dorinţa de a-şi face produsele cât mai atractive, fabricanţii auto încorporează în vehiculele lor un număr din ce în ce mai mare de gadget-uri electronice, nu este recomandabil să le folosim în timpul condusului, pentru că ne captează atenţia şi pierdem contactul cu realitatea şoselei.
Radioul de bord, mai nou dispozitivul GPS, chiar şi tableta PC pe care o ţinem la îndemână pentru momentele de aşteptare la semafor ne pot face multe probleme, dacă le folosim sau le reglăm în timpul mersului. Personal am văzut, destul de recent, o tamponare minoră în care şoferul din spate se scuza insistent, spunând „doar un moment m-am uitat spre radio, doar un moment.”

4. Nu acordaţi prea multă atenţie atracţiilor de pe marginea drumului
Industria reclamelor, tot mai agresivă, a populat marginile şoselelor cu nenumărate reclame, panouri publicitare, luminiţe şi alte elemente care ne pot perturba grav atenţia. De altfel, acesta este şi scopul lor: resurse impresionante de inventivitate sunt puse la treabă anume… pentru a ne capta atenţia în timp ce conducem.
Totuşi, este evident că nu trebuie să cedăm şi să pierdem concentrarea admirând „atracţiile” de pe marginea şoselei. Iar în această categorie intră nu numai reclamele, ci absolut tot ce ne-ar putea abate privirea de la trafic.
Sunt deja clasice cazurile de coliziuni în lanţ, în care mai mulţi şoferi trec pe lângă un accident iniţial, pierd prea mult timp uitându-se la vehiculele avariate şi, în consecinţă, nu observă că maşina din faţă a încetinit, tamponând-o la rândul lor.

3. SMS-uri sau reţele sociale la volan? Niciodată!
Expedierea de SMS-uri, aşa-numitul „texting” a luat o amploare de neoprit în rândul mai ales al tinerilor. Unele telefoane mobile sunt anume concepute pentru asta, iar mulţi tineri au devenit chiar dependenţi de acest hobby al secolului 21. Iar un hobby e greu de abandonat, chiar şi la volan.
De aceea, este tot mai des întâlnită situaţia în care vezi conducători auto cu telefonul nu la ureche, ci cumva sprijinit de volan, cu un ochi la mesajele pe care le trimit şi celălalt la trafic.
Chiar şi expedierea celui mai simplu mesaj text durează cel puţin 5 secunde, timp în care atenţia este îndreptată cu prioritate către telefon. Consecinţele sunt uşor de imaginat.
Similar funcţionează dependenţa de reţelele sociale (gen Facebook). Sunt persoane total dependente de această „socializare virtuală”, care consideră esenţial să răspundă instant mesajelor primite pe aceste canale. Astfel de conducători auto ar trebui totuşi să aştepte până coboară din automobil, altfel se expun la accidente ale căror urmări pot fi tragice pentru ei, dar şi pentru cei din jur.

2. Nu visaţi cu ochii deschişi atunci când conduceţi automobilul
Şofatul poate deveni un automatism, un reflex, mai ales în cazul şoferilor experimentaţi, necesitând mai puţină concentrare activă. Astfel, creierul tinde să se concentreze pe alte probleme, să „proceseze” subiecte independente de condiţiile imediate de trafic.
Momentele petrecute la volan devin astfel un timp de organizare a ideilor, de mentalizare a altor preocupări, chiar de „visat cu ochii deschişi”, în timp ce ochii, muşchii şi o mică parte din cortex se ocupă instinctiv de menţinerea autovehiculului sub control.
Cel mai banal exemplu: Nu vi s-a întâmplat niciodată să rataţi încadrarea pe un drum secundar sau pe o bretea pentru că aţi observat-o prea târziu, deşi ştiaţi că este acolo şi aţi folosit-o de sute de ori până atunci? Mai grav, astfel de reverii ne pot face să ratăm pericole apărute instantaneu în trafic, pe care creierul le sesizează cu întârziere, pentru că, între timp, se ocupă cu altceva.

1. Evitaţi convorbirile telefonice la volan, cu sau fără hands-free
Nimic nou aici. Poliţia ne avertizează, experţii la fel, presa relatează despre accidente teribile cauzate de folosirea telefonului mobil în trafic, însă prea puţini par să fie convinşi de această realitate. Şi totuşi telefonul mobil este cel mai mare duşman al concentrării în timpul condusului.
Chiar şi dispozitivele hands-free nu sunt şi „brain-free”, adică utilizarea lor în timpul unei convorbiri ne lasă mâinile libere pentru a şofa, însă ne ocupă o bună parte din atenţia absolut necesară în trafic.
Studii realizate în SUA arată că vorbitul la telefon în timp ce conducem scade viteza de reacţie în mod similar cu o alcoolemie de 0,8 la mie şi creşte de 4 ori riscul de a fi implicat într-un accident. Nici o convorbire telefonică nu este atât de importantă încât să ne riscăm sănătatea, viaţa sau libertatea pentru ea.

Mai departe depinde si de fiecare conducător auto dacă va respecta măcar unele din aceste reguli.

 

Sursa articol: amosnews.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *